|
Mulighederne for en stor fodboldklub (19. juli) |
Nedenfor følger en artikel af Iván Bofarull der er direktør med
internationalt renommé som sit ansvarsområde på Esade
der er et ”business
university” i Barcelona, for nu at sige det på
nudansk. Artiklen er hentet fra El Periódico:
Omkring
tre milliarder mennesker i hele verden følger fodboldsporten. Af dem er omkring
200 millioner Barça fans, hvilket gør de blårøde til den klub i verden der har
flest tilhængere. I Europa har Barça næsten lige så mange fans som Manchester
United og Real Madrid til sammen. Tre Champions League trofæer og fem
mesterskaber på otte år. Disse tal ledsages ydermere af en enestående beretning
om værdierne på
Imidlertid er nr. 1 hvad popularitet angår stadig nummer to hvad
indtægter angår, trods den fantastiske vækst i de seneste otte år: I perioden
2003-2004 havde Barça indtægter svarende til halvdelen hos nr. 1 i branchen
(Manchester United), mens man i dag har indtægter der blot er 10% mindre end nr. 1 i den henseende (Real Madrid).
De ti største fodboldklubber i verden ligner hinanden meget og får
sine indtægter fra tre kilder: tv kontrakterne, marketing og endelig
indtægterne man frembringer på stadion (fx medlemskontingenterne).
Er indtægterne hos en klub som Barça tilstrækkelige? Er modellen
til frembringelse af indtægter holdbar? Det er tydeligt størrelsen ikke er
tilstrækkelig og at modellen endnu kan udvikle sig. Et varemærke der har 200
millioner tilhængere i hele verden og som hver måned får en million nye fans på
Facebook, indtjener 400 millioner. Det vil sige at
man omsætter lidenskaben for Barça til en indtægt på blot to euro årligt pr
tilhænger.
Et andet globalt varemærke som Ferrari, indkasserer med en
femtedel af de fans Barça har, omkring 25% mere.
Nøgler til vækst
Der kan være op til fem nøgler til vækst i indtægterne hos en klub
som Barça:
1. Man skal analysere risici (som kan blive meget alvorlige) og
muligheder ved den primære kilde til indtægter, som er tv.
2. Anspore til øget konkurrencedygtighed med mere lukkede ligaer
og færre deltagende klubber, som derved kan blive stærkere.
3. Konsolidere internationaliseringsprocessen
og fremme sin tilstedeværelse på markeder med høj købekraft og hvor
fodboldsportens popularitet er voksende og hvor der ikke findes store
eliteklubber (USA, det tætbefolkede Kina og Japan).
4. Forøge reklameindtægterne på stadion
(fra firmaer).
5. Man skal være reformvenlig, gendefinere fankonceptet
og forstå, at modellen for en fodboldklub i fremtiden vil blive mere
allestedsnærværende end i dag. Dvs. at den vil blive mindre afhængig af hvor
kampene spilles og afhænge mere af hvor fansene befinder sig.
Sådan tror jeg at klubber som Barça kan udnytte værdien et
enestående varemærke giver og lægge grunden til sit førerskab i sports- og
underholdningsverdenen.
Denne nyhed er lagt på Barça.Dk
19-07-2011 07:49