Mulighederne for en stor fodboldklub (19. juli)

 

Nedenfor følger en artikel af Iván Bofarull der er direktør med internationalt renommé som sit ansvarsområde på Esade der er et ”business university” i Barcelona, for nu at sige det på nudansk. Artiklen er hentet fra El Periódico:

 

Omkring tre milliarder mennesker i hele verden følger fodboldsporten. Af dem er omkring 200 millioner Barça fans, hvilket gør de blårøde til den klub i verden der har flest tilhængere. I Europa har Barça næsten lige så mange fans som Manchester United og Real Madrid til sammen. Tre Champions League trofæer og fem mesterskaber på otte år. Disse tal ledsages ydermere af en enestående beretning om værdierne på La Masia.

 

Imidlertid er nr. 1 hvad popularitet angår stadig nummer to hvad indtægter angår, trods den fantastiske vækst i de seneste otte år: I perioden 2003-2004 havde Barça indtægter svarende til halvdelen hos nr. 1 i branchen (Manchester United), mens man i dag har indtægter der blot er 10% mindre end nr. 1 i den henseende (Real Madrid).

 

De ti største fodboldklubber i verden ligner hinanden meget og får sine indtægter fra tre kilder: tv kontrakterne, marketing og endelig indtægterne man frembringer på stadion (fx medlemskontingenterne).

 

Er indtægterne hos en klub som Barça tilstrækkelige? Er modellen til frembringelse af indtægter holdbar? Det er tydeligt størrelsen ikke er tilstrækkelig og at modellen endnu kan udvikle sig. Et varemærke der har 200 millioner tilhængere i hele verden og som hver måned får en million nye fans på Facebook, indtjener 400 millioner. Det vil sige at man omsætter lidenskaben for Barça til en indtægt på blot to euro årligt pr tilhænger.

 

Et andet globalt varemærke som Ferrari, indkasserer med en femtedel af de fans Barça har, omkring 25% mere.

 

Nøgler til vækst

 

Der kan være op til fem nøgler til vækst i indtægterne hos en klub som Barça:

 

1. Man skal analysere risici (som kan blive meget alvorlige) og muligheder ved den primære kilde til indtægter, som er tv.

 

2. Anspore til øget konkurrencedygtighed med mere lukkede ligaer og færre deltagende klubber, som derved kan blive stærkere.

 

3. Konsolidere internationaliseringsprocessen og fremme sin tilstedeværelse på markeder med høj købekraft og hvor fodboldsportens popularitet er voksende og hvor der ikke findes store eliteklubber (USA, det tætbefolkede Kina og Japan).

 

4. Forøge reklameindtægterne på stadion (fra firmaer).

 

5. Man skal være reformvenlig, gendefinere fankonceptet og forstå, at modellen for en fodboldklub i fremtiden vil blive mere allestedsnærværende end i dag. Dvs. at den vil blive mindre afhængig af hvor kampene spilles og afhænge mere af hvor fansene befinder sig.

 

Sådan tror jeg at klubber som Barça kan udnytte værdien et enestående varemærke giver og lægge grunden til sit førerskab i sports- og underholdningsverdenen.

 

 

Denne nyhed er lagt på Barça.Dk 19-07-2011 07:49

 

Nyhedsoversigt