Forretningen Barça – Real Madrid (29. november)

 

Når Barça og Real Madrid mødes, er det en rigtig god aften for mange spanske barer. Det er kun de færreste tilhængere der er så privilegerede, at de kan overvære kampen på Camp Nou, hvor alt meldes udsolgt. Men til dels fordi opgøret i Spanien vises på Canal + Liga og Gol TV, der ikke kan ses af alle, og fordi behovet for at se opgøret sammen med andre tilhængere er der, vil mange flere mennesker finde vej til de mange barer, der forbereder sig på at gøre opgøret til en god forretning. Dog havde det været bedre, hvis kampen var begyndt kl. 21 00 eller 22 00, i stedet for kl. 19 00, da spaniere har det med at indtage dagens sidste store måltid sent.

 

”Enhver Champions League tirsdag kommer der mere i kassen end vi får i morgen (i dag), for i stedet for at servere bocadillos (aflangt flækket brød med pålæg imellem) eller lune retter, beder kunderne mere om bravas (let anretning af friturestegte kartofler), kroketter eller salat”, udtaler Rufino fra baren Wembley i gaden Consell de Cent i Barcelona. Beværtningen har sit navn fra den historiske Europa Cup finale i 1992. På kampdage forvandles den til et pilgrimssted for Barça tilhængere fra lokalområdet, der kan nyde opgøret fra to gigantiske storskærme.

 

”Forskellen til andre kampe er, at normalt fylder vi et køleskab med øl. Men til denne har vi fyldt fire op. Rufino indrømmer at den økonomiske krise også mærkes på en aften med Barça-Madrid. Tidligere havde opgøret fået kasseapparaterne til at snore endnu hurtigere.

 

På den irske bar Kitty O’Shea’s som du finder hvor gaderne Numancia og Diagonal mødes (ved metrostationen María Cristina) har bordene været reserveret i mere end en uge. ”En dag som i dag ville man kunne fylde baren tre eller fire gange op”, forsikrer Xavi der ikke er ham som gerne skulle være klar til kamp i aften men medlem af staben på Barcelonas bedste irske pub hvor kombinationen af irsk øl og spansk fodbold har vist sig at være en gylden forretning i denne globaliserede tidsalder. ”Men med denne kamp får vi tjent til hele ugen, for på en sådan dag seksdobles indtjeningen”. Alle gæster er Barça fans. ”Det er de mest civiliserede mennesker. Vi har aldrig haft optrin”. På Kitty O’Shea’s bekymrer det tidlige kamptidspunkt ikke: ”Størsteparten af gæsterne kender os både for vores øl såvel som for vores hamburgers. Og efter nogle pints, kommer sulten”.

 

Der er sågar barer der almindeligvis holder søndagslukket, men som åbner i anledning af kampen. Det er eksempelvis tilfældet på det belgiske ølhus The Drunk Monk i Mataró, hvor folk med blårødt blod mødes i Maresme. “Jeg har købt en projektør og en speciel skærm på 230 x 150 cm. for at se kampen. Og i henhold til om Barça vinder eller taber vil folk blive opildnet i højere eller mindre grad til at konsumere”, udtaler stedets ejer Sven.

 

På alle disse beværtninger vises kampen på storskærm helt legalt. Men rettighedsindehaveren Mediapro har bekendtgjort at man i aften klipper signalet til mere end 1.350 beværtninger som ikke har betalt for retten til at vise kampen offentligt.

 

En milliard mulige seere

 

Opgøret i aften kan potentielt følges af op imod en milliard mennesker over hele planeten. Det vil ikke sige at de alle vi se kampen. Med den moderne teknik vises kampen i alle verdens lande bortset fra Indien, hvor intet tv selskab har købt rettighederne hos Mediapro. Ud over danske Canal 9 er opgøret udenfor Spanien blandt andet købt af BSky B (Storbritannien), Wowow (Japan), Canal Plus (Frankrig), CCTV (Kina), Gol TV (USA), Direct TV/Televisa (Sydamerika), Sky (Italia), Al Jazeera (Mellemøsten), Supersport (Afrika), TV4 (Sverige) og NTV (Rusland).

 

22 kameraer stilles i løbet af i dag op på Camp Nou for at kunne vise hver en detalje fra alle vinkler og afstande. Men hverken ny HD teknologi eller nogen bar kan måle sig med at være der selv!

 

Se plan med info om hvor de 22 kameraer er placeret.

 

Denne nyhed er lagt på Barça.Dk 29-11-2009 09:00

 

Nyhedsoversigt